Jesus of Nazareth (filmanmeldelse)

Av | april 29, 2022

Siden Thomas Edisons oppfinnelse av moderne kino, har utallige filmskapere forsøkt å produsere et bevegelig bilde som nøyaktig gjengir livet og tidene til Jesus fra Nasaret. Bortsett fra Mel Gibsons The Passion of the Christ, som bare skildret en del av Jesu liv og korsfestelse, er Franco Zeffirellis Jesus fra Nasaret den største av alle. Filmen ble opprinnelig sendt som en TV-miniserie (den er over seks timer lang), og følger nøye med ord-for-ord-beretningene som finnes i evangeliene.

Historien begynner med Joseph (Yorgo Voyagis) og Marys (Olivia Hussey) mottakelse av Guds engler. Hver får beskjed om barnet som Maria skal føde og hva han skal hete. Scenen der Mary mottar budskapet sitt er et spesielt kraftfullt stykke filmkunst uten dialog – bare et varmt lys som omgir Maria mens hun bøyer seg i bønn. Filmen er tro mot enhver ytring i evangeliene, og forteller om folketellingen, Herodes’ dekret og Josefs og Marias reiser.

Når Jesus (Robert Powell) utvikler seg til voksen alder, er vi vitne til begynnelsen av hans tjeneste. Han påkaller disiplene sine, underviser ved bruk av lignelser og viser mange mirakler. Zeffirelli gjør kraftig bruk av kameraet ved å la stjernen hans, Powell, aldri bli tatt med å blinke i noen scene. Til å begynne med er det knapt merkbart, og det tar litt tid å finne ut hva som er så annerledes. Men dette fraværet av det ensartede vanlige trekket å blinke skaper en guddommelig aura rundt Jesu karakter. Den trekker til seg publikum ved å skape en følelsesmessig følelse av fred som gir troverdighet til fremstillingen av Jesus på skjermen.

Fra begynnelse til slutt tilbyr Jesus fra Nasaret en mengde minneverdige scener og utvekslinger som mer kan tilskrives evangeliene og Jesu faktiske liv enn strålende regi og skuespillerevne. Men emnet er passende håndtert av et flott produksjonsteam og en endeløs rekke av førsteklasses skuespillere og skuespillerinner, blant dem er Mary Magdalene (Anne Bancroft), Centurion (Ernest Borgnine), Simon Peter (James Farentino), Balthazar (James Earl Jones), Joseph of Arimathea (James Mason), Nicodemus (Laurence Olivier), Caiaphas (Anthony Quinn), og mange andre … Totalt sett kommer de individuelle forestillingene sammen for å danne en rik billedvev av visdom og intriger som vil gi publikum mye å reflektere over og tenke over.

Hvis du tror at Jesus fra Nasaret er Messias (som denne forfatteren gjør), så tjener Jesus fra Nasaret som en form for meditasjon og fornyelse av ens åndelige forbindelse til Gud. Men hvis du ikke ser på Jesus på denne måten, vil ingen annen film etterlate deg i en slik ærefrykt for den dype innflytelsen som ble forkynt av en ydmyk, sandal-klanmann fra en provins i utkanten av det mektige Roma – en innflytelse som fullstendig har dominert verden i nesten to tusen år frem til i dag.

Av åndelige, filosofiske og filmatiske grunner er Jesus fra Nasaret en absolutt må-se-film for tidene …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.